مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 12-31
چکیده
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل این دادههایشان، توصیههایی مربوط به محصول، کالا یا خدمات مورد علاقه آنها ارائه داد. یکی از مسائل مهم در سیستمهای توصیه کننده ارائه توصیههای شخصیسازی شده متناسب با روحیات کاربران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با رویکرد نگاشت دانش با استفاده از کتابخانه bibliometrix در نرمافزار R بهمرور کلیه پژوهشهای انجامشده در خصوص کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی پرداخته میشود.یافته ها: در این پژوهش با استفاده از روش نگاشت دانش ضمن تعریف سیستمهای توصیه کننده و انواع آن، به معرفی نمای کلی از حیطه شخصیسازی پرداخته و انواع مختلف شخصیسازی ارائه میشود. همچنین در مورد روند شخصیسازی بحث نموده و در خصوص سیستمهای توصیه کننده بهعنوان بخش جداییناپذیر از این فرایند نیز توضیحاتی مطرح شده است. در ادامه چالشهایی که برای پیادهسازی سیستمهای توصیه کننده وجود دارد ارائه شده است و نهایتاً حوزههایی که بحث شخصیسازی سیستمهای توصیه کننده میتواند در آن مطرح شود، ارائه میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش با مروری جامع بر کلیه پژوهشهای این حوزه میتواند بهعنوان جعبهابزاری در جهت کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی محققان را در ایده پردازی و انتخاب روش مناسب در طبقهبندی و تحلیل دادهها یاری دهد.
مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 180-194
چکیده
هدف: یکی از موضوعاتی که تأثیر بسزایی در نحوه سرمایهگذاری افراد دارد، خصوصیات رفتاری سرمایهگذاران است. با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایهگذاران باید بتوانند افراد سرمایهگذار را به طبقات مختلف دستهبندی نمایند و برای هر طبقه، سرمایهگذاری متناسب با تیپ شخصیتی همان طبقه را به آنها توصیه کنند. یکی از راهکارهایی که برای این ...
بیشتر
هدف: یکی از موضوعاتی که تأثیر بسزایی در نحوه سرمایهگذاری افراد دارد، خصوصیات رفتاری سرمایهگذاران است. با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایهگذاران باید بتوانند افراد سرمایهگذار را به طبقات مختلف دستهبندی نمایند و برای هر طبقه، سرمایهگذاری متناسب با تیپ شخصیتی همان طبقه را به آنها توصیه کنند. یکی از راهکارهایی که برای این منظور میتوان استفاده نمود، خوشهبندی است. خوشهبندی یکی از روشهای یادگیری بدون نظارت بوده و ماهیتی توصیفی دارد. در این روش دادهها بر اساس یک معیار مشابهت بهگونهای تخصیص مییابند که دادههای موجود در هر خوشه دارای بیشترین شباهت با یکدیگر و کمترین شباهت با دادههای موجود در خوشههای دیگر باشند.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با استفاده از خوشهبندی k-means و روش انتشار وابستگی، مجموعهای از سرمایهگذاران با توانایی و تمایل مشابه برای پذیرش ریسک را شناسایی میکنیم. همچنین نشان میدهیم که چگونه میتوان با استفاده از تکنیکهای خوشهبندی به تخصیص مؤثر داراییها با استفاده از خصوصیات سرمایهگذاران پرداخت.یافتهها: از ضریب silhouette برای ارزیابی دو روش خوشهبندی استفاده نموده تا بهترین روش را برای خوشهبندی دادهها انتخاب نماییم. ضریب k-means برابر با 0.17 و انتشار وابستگی برابر با 0.097 شد؛ بنابراین ما روش k-means را بهعنوان روش خوشهبندی مطلوب انتخاب مینماییم. با استفاده از روش خوشهبندی K-means به خوشهبندی سرمایهگذاران براساس ویژگیهای مالی، رفتاری و جمعیت شناختی پرداخته و با توجه به نتایج خوشهبندی، افراد را به هفت دسته با پذیرش ریسک کم تا زیاد تقسیمبندی مینماییم.اصالت/ارزشافزوده علمی: کلیه محاسبات این پژوهش توسط پایتون 3.8 انجامشده است. نتایج این پژوهش میتواند توسط مدیران سرمایهگذاری و مشاوران توصیه گر سهام مورداستفاده قرار بگیرد.