زهرا باقری؛ سید جواد حسینی نژاد؛ ناصر صفایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 116-127
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیادهسازی و اجرای تحول در نظام اداری با استفاده از روشهای مرسوم و ساخت یک مدل تحول استراتژیک برای دانشگاهها میباشد؛ اما تاکنون تحقیق جامعی دراینباره صورت نگرفته است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با بررسی برنامه استراتژیک سازمان و شناسایی شاخصهای تأثیرگذار و همچنین رتبهبندی مؤلفهها بر اساس روش تصمیمگیری چند معیارها تاپسیس، مدل تحول نهایی با استفاده از مدل ساختار تفسیری (ISM) تهیه گردیده است.یافتهها: بامطالعه برنامهریزی استراتژیک تدوینشده برای سازمان، مؤلفههای اصلی تعیین و با استفاده از فن ISM مؤلفههای اصلی سطحبندی و درنهایت مدل تحول در چهار سطح در نظر گرفته شد. درنهایت مشاهده شد که مدیریت دانش در سطح 1 قرارگرفته و بر سایر موانع تأثیرگذار است. همچنین محیط تغییر و رقبا و ارتباط مؤثر با صنعت، متأثر از سایر عوامل میباشند و بهخودیخود تأثیری بر عوامل دیگر نمیگذارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهشیوههای سنتی مدیریت و رهبری، در شرایط متحول و پویای امروزی، فاقد اثربخشی لازم میباشند. با توجه به آنکه مدیران دانشگاهها از عوامل اصلی تصمیمگیری محسوب میشوند؛ لذا، توجه به قابلیتهای مدیریتی آنان به میزان چشمگیری بر موفقیت نظام آموزش عالی کشور تأثیرگذار است.