زهرا بیگدلو؛ علیرضا روستا؛ فرزاد آسایش
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 213-237
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد و از حیث روش توصیفی-پیمایشی میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری که بر روی آن مطالعه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد و از حیث روش توصیفی-پیمایشی میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری که بر روی آن مطالعه شده است، همگی از مشتریان دیجی کالا بودند. با اعتنا به مشخص نبودن این مشتریان، طبق فرمول کوکران با مقدار خطای %۵ تعداد ۳۸۴ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، بهصورت در دسترس بود.یافتهها: نتایج نشان داد سودمندی نوآوری فناوری بر احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. احساس لذت کاربر بر تجربه مشتری و اطلاعات مشتری تأثیر مثبت دارد. استفاده بهموقع کاربر بر تجربه مشتری و اطلاعات مشتری تأثیر مثبت دارد. سودمندی نوآوری فناوری بر تجربه مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. سودمندی نوآوری فناوری بر اطلاعات مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر تجربه مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد. انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی بر اطلاعات مشتری با نقش میانجی احساس لذت کاربر و استفاده بهموقع کاربر تأثیر مثبت دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط میان سودمندیهای نوآوری فناوری و انگیزههای استفاده از تجارت الکترونیکی باتجربه مشتری و اطلاعات مصرفکننده با نقش میانجی احساس لذت و استفاده بهموقع انجام گرفته است
علی اکبر شهری مجارشین؛ علیرضا روستا؛ عبدالله نعامی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 96-115
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد.روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر خرید واقعی یا نهایی کالای ایرانی با ارزیابی اثر میانجیگری قصد خرید و نقش تعدیلگری نوع محصول ایرانی میباشد.روششناسی پژوهش: این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان و مصرفکنندگان پوشاک ایرانی و لوازمخانگی ایرانی در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز میباشد که از بین آنها تعداد 377 نفر بهعنوان نمونه توسط نرمافزار G-Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Smart Pls استفادهشده است.یافتهها: نتایج نشان میدهد که متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراکشده و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری بر قصد خرید کالای ایرانی دارند، همچنین متغیرهای دانش محصول و ارزش ادراکشده اثر مثبت و معناداری خرید واقعی کالای ایرانی دارند. برخلاف نتایج تحقیقات انجامیافته متغیر کیفیت ادراکشده بر خرید واقعی اثر مثبت و معناداری ندارد. نقش میانجی متغیر قصد خرید برای روابط دانش محصول و ارزش ادراکشده با خرید واقعی مورد تائید قرار گرفت. متغیر نوع محصول صرفاً رابطه علی بین دانش محصول و خرید واقعی را تعدیل میکند. این بخش یافتههای اصلی مطالعه (معمولاً با ذکر معنیداری آماری) بیان میشوند.اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق، اطلاعات کاملاً صحیح، درست و شفافی در خصوص نگرش مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی ارائه میدهد. این نتایج میتواند برای تولیدکنندگان نقشه راهی در جهت تقویت و بهبود سهم بازار کالای ایرانی از طریق افزایش کیفیت و ارائه دانش در خصوص عملکرد کالای ایرانی و اعتماد افزایی باشد.