علی کربلایی ابراهیم؛ داوود درویشی سلوکلایی؛ عباس احمدی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 1-11
چکیده
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی ...
بیشتر
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی پژوهش: به منظور ارزیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی، پرسشنامه طراحى و توسط متخصصان تکمیل گردید. پس از گردآوری اطلاعات به تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. به این منظور با مطالعه پیشینه پژوهش به شناسایى عوامل و مدلهای مختلف پرداخته شد و مدل مفهومى پژوهش با نظر خبرگان مشتمل بر چهار دسته معیار اصلی و 16 زیرمعیار ارائه گردید. عوامل نهایی عبارتند از: عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی.یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی با وزنی معادل 0.266دارای بیشترین اهمیت از نظر متخصصان و حائز رتبه اول است و پس از آن به ترتیب، عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی قرار دارند. همچنین در بین زیرمعیارها، عوامل اتخاذ استراتژی تجاری متناسب با اهداف زیست محیطی با وزن 0.0936رتبه اول، طراحی یک طرح کسب و کار رقابتی برای قیمت و کیفیت بهینه با وزن 0.0878رتبه دوم و الگوبرداری از سیاستهای تجاری کشورهای پیشرو با وزن 0.0846رتبه سوم را کسب کرده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اهمیت معیارهای مرتبط به عوامل در اجرای مدیریت زنجیره تأمین، این مقاله با بررسی عواملی به مدیران کمک میکنند تا الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص سرمایهگذاری پیدا نمایند.
داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 14-29
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه ...
بیشتر
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است.روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد.یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند.اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.